Wat een schitterend handschrift Met vlechtjes Ik heb een mes in mijn mouw. Wil je 'm zien? Mr. Spock Wat een schitterend handschrift Met vlechtjes Ik heb een mes in mijn mouw. Wil je 'm zien? Mr. Spock

Oostenrijk 2024

Op de heenweg langs de Wemdinger Zeitpyramide gereden, een van de weinige kunstwerken in de wereld met een off-by-one error. Duurt nog wel even voordat-ie helemaal af is. Ondanks de drukte kon ik hem toch goed bekijken Uitzicht over het Beierse land Een collega van me bleek een eigen dorp te hebben De Grote Gouden Glimmende Jezus was er ook nog, maar helaas had het hotel Ruhetag Laatste bergen van Duitsland Oberndorf en de Wilder Kaiser Ons huis was niet meer helemaal wit maar lichtgrijs geverfd Uitgang van de Felbertauerntunnel en uitzicht over het Matreier Tauernhaus en de Wohlgemuthsalm naar het begin van het Gschlößtal In het bos richting het Gschlößtal, blik richting Messeling en tunnelingang (verstopt achter de boom) Aan het einde van het bos is zoals verwacht de Groß Venediger weer zichtbaar Standaard ansichtkaartfoto, variant 'Wolkenlucht' Ook de koeien van Innergschlöß waren weer aanwezig Vanaf het einde van het Gschlößtal blik naar Innergschlöß Richting Essener- und Rostockerhütte en de Simonysee Het klimbos is nog verlaten Bij de kabelbaan deze keer geen bier maar vaten (frituur?)olie Blik door het dal terug richting Lasörlinggruppe De wolken komen in plukjes langswaaien Zou dit de olie uit die vaten zijn? Boven de boomgrens waren de hutten zichtbaar Bij de hutten met op de achtergrond de Rostocker Eck Schapen richting de Simonysee Uitzicht richting Türmljoch en Türml Aan de achterkant van de See begon het wat te miezeren De markeringen-schilder vond het ook wel welletjes De Simonyspitzen waren in de wolken verdwenen maar de Kees was nog wel zichtbaar Zowaar nog twee mensen die het meertje kwamen bekijken De wolken kwamen nog wat verder naar beneden maar het pad was goed gemarkeerd De Maurerbach vlak bij de hut door de mist Beneden in het dal was het weer droog dus nog even een stukje het Wasserschaupfad opgelopen We are the champignons! De Großbachfall heeft z'n eigen Aussichtskanzel Door het Großbachtal naar de Neue Reichenberger Hütte en door het Kleinbachtal weer terug De Kleinbachfall is door de wolken te zien Wooooo spooookyyy Bij het hutje aan het einde van de bosweg. Rechtuit Kleinbachtal, rechtsaf Großbachtal Eerste blik in het Großbachtal Een Murmeltier was verrast dat er zomaar iemand langsliep Hij was zo verrast dat-ie gewoon bleef zitten kijken Het einde van het dal kwam langzaam in beeld Nog een stukje vrij vlak en daarna omhoog richting de wolken Nog een klein stukje door het gras en daarna over de rotsen naar de Bachlenke Terugblik door het dal. Helaas geen uitzicht over de Venedigergruppe De Gösleswand was met een beetje moeite ook te zien Helemaal uit de wolken kwam-ie niet De Bachlenkenkopf bleef vrijwel de hele tijd onzichtbaar Bij het laatste stukje naar de Bachlenke begon het te miezeren Vanaf de Bachlenke richting de Gösleswand Vanaf de Bachlenke richting de Bachlenkenkopf De Neue Reichenberger Hütte was ook goed te zien Het water in de Bödensee bij de hut stond vrij laag Richting de Rote Lenke om bij het Kleinbachtal te komen Terugblik naar de hut en de Bödensee Vanaf de Rote Lenke is de Gösleswand veel minder indrukwekkend, maar vanwege de miezerbuien toch links laten liggen Zoek de steenbokken (twee stuks: een moeilijke en een heel moeilijke) Deze is makkelijker (één makkelijke deze keer) Aan de andere kant van de Rote Lenke naar beneden. Duidelijk waar dat 'Rote' vandaan komt. In het eerste stukje afdaling was het helemaal 100% stil (geen wind, geen water, helemaal niks te horen) De route was vooral markeringen volgen Bij de viersprong linksaf het Kleinbachtal in Waterval in het Kleinbachtal Sneeuw! Brug! Tunnel! Wildviaduct! Terug bij het hutje op de splitsing Kleinbachtal/Großbachtal De bosweg naar beneden is best steil Naar de St. Pöltner Hütte via de Drei Seen Weg De hut ligt ergens achter de rand in het verlengde van de hoogspanningsleidingen Beter uitzicht dan gisteren Bij de Venedigerblick boven de boomgrens, vlak bij het restant van het bergstation van de stoeltjeslift De Grünsee is inderdaad wel groen Eén meertje verder. Welke kleur is dit? Van bovenaf beter te zien: Schwarz! En het derde meertje is duidelijk Grau Er gingen meer mensen naar de Messeling Eerst een klein stukje naar rechts en daarna recht omhoog de wolken in Bij het stuk met de diepste afgrond was een staalkabel maar het pad was nog hartstikke breed De top verdween nog regelmatig in de wolken Na het steile stuk werd het weer een gemoedelijk breed almenpad richting Gipfelkreuz Met veel moeite was ook de Grausee nog te zien Het Gipfelkreuz van de Messeling had alleen een hoofd maar geen volledige Jezus Richting Groß Venediger zat alles in de wolken Ook het pad terug kwam regelmatig in de wolken Ik had een regenboogje helemaal voor mezelf Het begin van het steile stuk naar beneden Verder richting Alter Tauern. De hut ligt achter de Weinbichl. Twee minuutjes later is het iets beter te zien Het eerste stuk van de route richting de Hochgasser was nu ook zichtbaar: gewoon over de graat Op de Alter Tauern was de Hochgasser weer in de wolken, maar de route was eigenlijk gewoon rechtuit over de graat Richting het noorden was de Wilder Kaiser zichtbaar De lange See heet Tauernsee en de korte See heet Langsee Die bult is het laatste stukje graat; daarna wordt het wat weidser Na de bult is het een grote stenenvlakte. Gewoon rechtuit, Steinmänner en markeringen volgen, maar eigenlijk maakte het niet zoveel uit als je maar omhoog ging Op de top van de Hochgasser stond een kruis zonder scheerlijnen. Blik verder langs de graat richting Bärenköpfe en Teufelsspitz De Drei Seen zijn ook (net) te zien, inclusief een bonus-See En nog een See maar die is aangelegd 1300m lager was de noordkant van de Felbertauernstraße te zien, het laatste bochtje naar rechts voordat je de tunnel ingaat De grote stenenvlakte van de heenweg verdween af en toe ook in de wolken Maar de bult waar de graat eindigde was een goed mikpunt Uitzicht richting het noorden De wolken bleven in hoog tempo langswaaien Ongeveer zelfde richting, anderhalve minuut later Het pad naar de Messeling was ook zichtbaar De Großer Zunig kwam ook even door de wolken heen Nog een blik richting Wilder Kaiser. De Kitzbüheler Horn zit net achter de Hörndl verstopt. Vanaf het einde van de grote stenenvlakte was de top opeens helemaal zichtbaar Bovenaan de graat is de Alter Tauern weer zichtbaar, en de bult van de Weinbichl waarachter de hut verstopt ligt De Wildenkogel bleef zo'n beetje de hele dag wolken maken En ook de Groß Venediger bleef na de ochtend verstopt Terug bij de Alter Tauern, richting de Weinbichl. Hier stond wel een enthousiast windje. Blik terug naar de route naar de Hochgasser De route naar de Messeling Er was zelfs nog een mini-Eissee te zien (See nr. 19 van de Drei Seen) En daar is dan de St. Pöltner Hütte Door het bovenste stukje Tauerntal terug naar beneden De Groß Venediger ligt overbelicht in de zon Hele jonge vlinder Gedenkbord met een heleboel ellende, oa. das große Tauernunglück waarbij ca. 100 runderen en vier herders door slecht weer overvallen werden en het niet overleefden.<br />Betekende wel veel gratis vlees voor de armere bewoners in dat gebied. De Wohlgemuthsalm ligt al in de avondzon-schaduw En weer terug helemaal in het dal Gästehaus Post in de ochtendzon. Ik had weer de kamer boven de voordeur maar nu op de 2e etage. Via de Würfelehütte en de Wetterkreuzhütte en een rondje over de rand en via diverse toppen naar de Zupalseehütte Virgen in de ochtendzon Het eerste stukje bosweg is in de winter een rodelbaan Blik door het Virgental Ook hier zijn anti-daklozen-bankjes Mooie aquarellucht bij het kruis bij de Wetterkreuzhütte (met rare anti-inwaterdoppen) De Wetterkreuzhütte met meer uitzicht richting einde Virgental Vanaf hier waren de volgende Gipfelkreuzen ook al te zien Kampvuurplek en Großer Zunig Zoals zo vaak deze vakantie was ook hier de route naar de Legerle volgens het thema 'recht omhoog' De vlakke bejaardenweg naar de Zupalseehütte bewaar ik voor de terugweg Eerste blik op de hut Halverwege de Legerle stond een extra Kreuz met een Jezus met een flinke bos schaamhaar Op de top van de Legerle geen Gipfelkreuz maar vlakbij wel een moeilijke Jenga Vanaf hier was het alleen nog maar de graat volgen De zwaluwen gingen weer erg snel maar toch drie stuks op de foto weten te krijgen Een Snickers met een opgeblazen gevoel en de hut in de diepte Het Gipfelkreuz van de Griften (Zupalkogel) had scheerkettingen Ook hier stond een Jenga-toren Over de rand op naar het volgende kruis De Groß Venediger was net wel/net niet zichtbaar Vanuit het zuidoosten kwamen steeds meer wolken Roofvogel Het lijkt wel alsof gras op de zuidhelling beter groeit dan op de noordhelling Beaker maar dan in het groen Het Gipfelkreuz op de Donnerstein was niet de mooiste van vandaag Laatste stuk over en langs de rand naar Speikboden Beneden in het Defereggertal ligt St. Veit Kruising tussen Edelweiß en Animal Op het Gipfelkreuz van de Speikboden hadden ze wel weer hun best gedaan Terugblik naar Donnerstein en Legerle. De hut ligt onzichtbaar achter nog een extra randje De zon deed nog wel z'n best maar de wolken waren aan het winnen Vanaf de Speikboden naar beneden, weg van de rand Terugblik op Donnerstein en Speikboden Richting de hut ging de route om het extra randje heen ipv. eroverheen dus dat was wel prettig Niet de mooiste wegwijzer maar hij doet het nog wel Sommige stukken gras waren heel vreemd groen Uurtje geleden liep ik nog over die rand daarboven Toch nog een klein beetje omhoog richting uitzichtspunt Bij het uitzichtspunt stond een St. Sylvester opgesloten in een door de scheerlijnen scheefgetrokken huisje De hut was vanaf de Sylvester ook weer te zien De Groß Glockner kwam toch nog even uit de wolken En weer bijna beneden bij de parkeerplaats Middagje Timmeltal naar de Eisseehütte en de Eissee De Berger Kogel half in de wolken De meeste toppen van de wandeling van gisteren waren ook te zien Ook de Vorderer Sajatkopf keek door de wolken heen Het pad deed ook dienst als beekje Uit het bos bij het begin van het Timmeltal Zoek het Murmertier Hier is-ie wat makkelijker te vinden Dit stuk zat helemaal vol met Murmeltieren maar er wilden er maar twee op de foto De wereld verdween ook hier af en toe in de wolken Op de Kreuzspitze lag een beetje verse sneeuw Het pad ging met een trappetje en een stevige staalkabel naar beneden Naast de Eisseehütte zijn ze druk bezig een tweede hut te bouwen Zigzaggend naar de morene-rand Over de rand weer een stenenfeest, met meer bergen met verse sneeuw You look happy to meet me Nog één morene-rand te gaan, maar eerst nog een lastige beekoversteek De Eissee (zonder ijs) Hier en daar nog wat mos maar verder groeit er hier nog maar weinig De Kreuzspitze was ondertussen met z'n Spitz in de wolken verdwenen Deze oversteek van de Timmelback was vooral een grote sprong Nog een hele dikke Standaardfoto van het Timmeltal Avondzon over de Berger Kogel Liegestatt 4 in de avondzon Uitzicht vanaf de Liegestatt Zo'n hoogwerker past ook maar net in de Lawinenschutz Aliens in de Felbertauerntunnel Pittoresk gelegen overnachtingshotel Vlak bij het hotel was een Baumwipfelweg Verstopt tussen de bomen maar toch gevonden En inderdaad, tot aan de toppen van de bomen Uitzicht op de uitzichttoren Ik had het hele pad voor mezelf Uitzicht over het Duitse land En weer bijna thuis
Mag het licht uit? Gauw het licht weer aan