Wat een schitterend handschrift Met vlechtjes Ik heb een mes in mijn mouw. Wil je 'm zien? Mr. Spock Wat een schitterend handschrift Met vlechtjes Ik heb een mes in mijn mouw. Wil je 'm zien? Mr. Spock

Oostenrijk 2022

Overnachten in Duitsland: de Grote Glimmende Gouden Jezus hing nog steeds lekker te shinen Bijna in Oostenrijk, sfeerplaatje van Rastplatz Wildbarren Meer sfeer, en sneeuw! Links Zahmer Kaiser, rechts Wilder Kaiser, boven de laatste regenwolken Oberndorf met een besneeuwde Kitzbüheler Horn De Wilder Kaiser is hier goed verstopt maar was ook wit Richting het zuiden nog veel meer toppen met verse sneeuw Bij de uitgang van de Felbertauerntunnel scheen de zon. Blik richting Wildenkogel, die met wat meer contrast wel te zien is Blik richting Wohlgemuthsalm en Außergschlöß Nu we er toch zijn meteen maar even een klein stukje Tauerntal Wanderweg richting het Gschlößtal doen. Pas op voor de koeien! Blik richting Wolhgemuthsalm Matreier Tauernhaus onder de Messelingkogel Wat verder het dal in, terugkijken richting Felbertauern Eerste blik in het Gschlößtal Innergschlöß in het dal en de Groß Venediger in de wolken Verse sneeuw Zoek de Murmeltieren Beetje inzoomen om het makkelijker te maken Vanaf Innergschlöß terugblik richting Felbertauern Wolhgemuthsalm, Matreier Tauernhaus en de bergen bij Matrei Uitzicht op de Nussingkogel Eind van de middag klein stukje boven Prägraten, Großer Zunig in de middagzon Berger Kogel Blik verder het dal in (oei wat een tegenlicht) Even een wolkje voor de zon Zoek de roofvogels (3x) Richting daleinde lag er ook genoeg sneeuw Prägraten zelf was sneeuwvrij Laatste beetje avondzon Gästehaus Post in de ochtendzon En nog een keer maar ietsje verder weg Muhs Panoramaweg, via Lasnitzenhütte naar de Bergerseehütte Uitzicht op de Rote Säule, Sajathütte en Vorderer Sajatkopf Virgental richting Ochsenbug Wat hoger gewandeld en inmiddels is ook de Hinterer Sajatkopf zichtbaar Eerste blik in het Lasnitzental. Zoek de brandweerauto. De Lasnitzenhütte komt ook in beeld Nachtvorstje geweest, hier en daar lag nog wat ijs Steen met daarop laagje water met daarop laagje ijs Spontane Cherenkov-straling Uitzicht richting Venedigergruppe Kreuzspitze en zicht op de Panoramaweg Verse ijspegels Nog meer ijspegels, blik de andere kant op Daleinde met de Panoramaweg mooi zichtbaar Blik over Muhsköpfl met Wetterstation en zitje. Berger Kogel en de route daarop naar boven (vorig jaar, zonder sneeuw) De bergen boven Virgen Bij het weerstation, blik richting Essener- und Rostocker Hütte. De Simonysee ligt net achter de Rostocker Eck Richting Lasörling en Muhskopf (te veel sneeuw om op te klauteren) Kiekeboe met de Großer Zunig Helemaal vanaf beneden naar hier gelopen Andere kant van het Lasnitzental. Mooi te zien wat de zon- en wat de schaduwkanten zijn. Richting Umbaltal (Clarahütte) en Maurertal (Essener- und Rostocker Hütte) Maurertal, Dorfertal (Johannishütte) en de Sajatdinges Met de voetjes in de verse sneeuw De Bergersee, z'n hut en het pad ernaartoe zijn nu ook te zien Lasörling, Muhskopf en Lasnitzental De sneeuw lag hier los van de grond bovenop het gras Kraftplatz 'Muhs-Pyramide' om je chakra's even uit te lijnen Richting Groß Glockner maar die zat in de wolken Nogmaals de Berger Kogel De Bergersee en Bergerseehütte komen dichterbij Bergerseehütte en Bergersee nu echt dichtbij Richting Timmeltal met Eisseehütte en Wallhorntörl Terugkijkend op de Panoramaweg Boom met coupe soleil En nog een keer de Panoramaweg Vanaf het Gästehaus is de Muhsköpfl ook te zien Geraniums en auto Handig: de auto heeft een ingebouwde lanceerinstallatie voor vervelende kinderen Via de Arnitzalm en de Ganitzle en de Zunigsee naar de Zunigtörl en de Großer Zunig en via de Kleiner Zunig en de Zunigalm weer terug De Ochsenbug in de ochtendzon is nog helemaal wit Eerste blik richting Kleiner en Großer Zunig Ook hier eindigt het dal in een grote witte lichtvlek Bij de Arnitzalm was het dak witgeverfd Niet verder het dal in maar linksaf richting Ganitzle In de schaduw zat de wereld naast het pad nog onder de sneeuw Uitzicht over het Virgental De Großer Zunig komt steeds meer in beeld Groß Glockner bijna uit de wolken Kleiner Zunig, Zunigtörl en Großer Zunig Bijna op de Ganitzle, het Arnitztal verdwijnt langzaam uit beeld Rare ijsgroei op het pad, een soort horizontale ijspegels Nog meer (schoen voor schaal) Matrei en op de achtergrond de Groß Glockner Richting Felbertauern. De verse sneeuw op de Ochsenbug is al flink weggedooid in de felle zon Virgental vanaf de Ganitzle In de schaduw op 2200m was het net boven nul Maar in de zon bijna 25 graden warmer Kleiner Zunig, Zunigtörl en Zunigsee Großer Zunig noordkant is nog helemaal wit Maar aan de zonkant is alle sneeuw wel weg Terugkijken naar de Ganitzle en de Zunigsee Zoek de roofvogel boven de Zunigtörl Bij de Zunigtörl, blik richting Lienzer Dolomieten Vanaf de Zunigtörl richting Zunigsee, Ganitzle en Virgental Het pad richting Großer Zunig liep ongeveer recht omhoog over de graat. Zoek de andere wandelaar. Loopt er hier echt een pad? Op de foto zie je er niks van maar in het echt was het prima te vinden. Drie handige treetjes De Zunigtörl ligt alweer ver beneden en de Groß Glockner verstopt zich weer achter een wolk Gewoon de markeringen volgen. Het pad bleef vrijwel helemaal aan de zonkant. Hier de splitsing met de keuze voor een rondje om de Großer Zunig heen (via de Rottörl door de sneeuw terug naar de Arnitzalm) of naar de top Zoek de maan Stukje staalkabel verder naar boven is ook al te zien Bijna bij het kruis, en nog een stukje staalkabel Uitzicht richting het zuiden Uitzicht richting Dolomieten Allerallerlaatste stukje Over de rand richting Zunigsee, 600m lager Het kruis staat net niet op het hoogste punt Kiekeboe met de Muhsköpfl Richting Groß Venediger (zelf niet zichtbaar) Richting Felbertauern Richting Groß Glockner Richting Hochschober Richting Lienz Richting Italië Richting Dolomieten Het kruis was een mooie systeembouwset Blik recht naar beneden langs de besneewde noordkant naar het dal Zoek de helicopter Zoek de helicopter tweede kans Blik op Matrei, Zunigalm en Kleiner Zunig Weer terug naar beneden. Je kon zelf een beetje kiezen of je op de stenen of op de sneeuw wilde stappen. In de schaduwplekken bleef de sneeuw nog wel liggen maar in de zon was het vrijwel overal weggestraald Stukje pad in de schaduw Op de terugweg ook nog even over de Kleiner Zunig De Großer Zunig vanaf de Kleiner Zunig Het kruis op de Kleiner Zunig staat helemaal niet op de top Er hangt nog steeds een wolk voor de Groß Glockner Zunigtörl en Großer Zunig Richting Lienz Terug bij de Zunigsee De Kleiner Zunig nog in de zon Wat lager is de Groß Glockner wel weer helemaal zichtbaar Laatste blik op de Großer Zunig In de namiddagzon is de Ochsenbug bijna al z'n sneeuw kwijt Door het Timmeltal naar de Eisseehütte en de Eissee 's Ochtends vroeg hangt er nog een streep bewolking in het dal, precies op ooghoogte The morning sun touched lightly on the ice of the Lasörling Uitzicht verder het dal in richting Umbaltal Fenster, Vorderer en Hinterer Sajatkopf Er kwam een luchtballon over Laatste blik op de besneeuwde bergen rond de Clarahütte voordat ze achter de rand verdwijnen Ook in het Timmeltal in de schaduw nog wat restjes nachtvorst Stukje pad waar duidelijk niet gestrooid was Luchtballon naast de Großer Zunig Vanaf het Fenster is de Eisseehütte al bijna op ooghoogte. De Eissee zelf ligt een stukje hoger, in een kommetje achter de rand. De luchtballon had bijna een botsing met een vliegtuig Zoek de roofvogel en de hele grote roofvogel (steenarend) Terugblik naar Fenster met Bergel Kogel en nog net een puntje Lasörling Zoek het Murmeltier (zonder zoom deze keer, deze zat echt zo dichtbij) Het pad liep door wat schaduwplekken en daar lag nog sneeuw Zelfde stukje vanaf de andere kant De hut is inmiddels echt op ooghoogte Om een of andere reden lag de sneeuw hier vooral óp ipv. naast het pad Blik door het Timmeltal Er loopt een pad naar de Zopetscharte maar dat was echt dichtgesneeuwd Richting de Eissee. Vorig jaar was dit alleen maar grijs. De Eissee richting Weißspitze en Vordere/Hintere Seekopf De Eissee richting Großer en Kleiner Hexenkopf Ook hier was de zonkant bijna schoongedooid Steinmänner als orientatiepunt Zoek de echte man (onhandig orientatiepunt want hij bewoog) Uitzicht richting Kreuzspitze Op het terras van de Eisseehütte Waterval en waterleiding Het stukje besneeuwde pad van de heenweg is met wat moeite ook nog te zien Weer bijna beneden. De Großer Zunig ligt er ook nog steeds De koeien hadden ook een mooi plekje uitgezocht Iets betere foto van een steenarend (kon ook heel dichtbij komen) Door het Maurertal naar de Essener- und Rostocker Hütte Klimbos met alweer een steenarend Het dal ligt 's ochtends vroeg nog in de schaduw Langzaam komt de zon tevoorschijn De goederenlift naar de hut verzamelt statiegeld Er lag een krokodil in de bosjes, in een hinderlaag voor de (rare) koeien Het dal was wel een beetje een zootje Is dat de hut al? Ziet er kleiner uit dan gedacht Beetje verstopte waterval en de echte hut komt ook om het hoekje in beeld Zoek Hennie Stamsnijder Iets minder verstopt watervalletje 't Is even lopen maar dan toch een mooi hek gevonden om je fiets aan vast te maken Genoeg mogelijkheden vanaf de hut, oa. oversteken naar de Johannishütte Blik langs de Rostocker Hütte richting Lasnitzental en Muhs Panoramaweg Over het besneeuwde pad verder richting Simonysee Mot lekker in het zonnetje. Op de terugweg zat-ie er nog steeds. De See ligt in een kommetje achter de rand Ook hier is de zonkant redelijk schoongedooid De gletsjers in de verte zijn nog wel helemaal wit Een stuk pad was weggespoeld maar op de foto zie je dat nauwelijks Vanaf iets verderop terugkijkend is het beter te zien Vlak bij de See lag er nog overal sneeuw. Uitzicht richting de noordkant van de Rostocker Eck De Simonysee richting de Malhamspitz Meer See, Gubachspitzen en Westliche Simonyspitze De zonkant bij de See heeft veel minder sneeuw Großer Happ en Kleiner Geiger Terugblik over het laatste stukje pad richting de Schlüsselspitze De Großer Geiger was nog heel erg wit Een hele grote goudklomp, te zwaar om mee te nemen Het pad terug richting de hut Door de gletsjers gladgeschuurde rotsen en nog een mini-omleiding IJspegelstalagmiet En alweer terug in het dal. Laatste teugblik richting hut en Simonyspitzen De Lasörling in de middagzon. Er komt langzaam wat hoge bewolking overdrijven Zoek de steenuil De huisjes van de Maureralm kijken uit op een bos 3 PK cabrio Langs het Wasserschaupfad naar de Clarahütte De Kleinbachfall en veel dood hout Nog veel meer dode bomen Vandaag laaghangende bewolking en daardoor een compacte wereld De Umbalfälle met uitzicht op het uitzichtpunt De wolken hangen laag vandaag Af en toe zijn de hoge bergen door een gat in de wolken te zien Eén boom snapt het idee van boomgrens niet helemaal De struiken langs het pad zijn netjes gesnoeid Twee handige treetjes, waarvan eentje verpakt in een houten ombouwkastje Splitsing richting Dabertal De hut ligt goed verstopt Zonder zon wel een beetje trieste aanblik, maar binnen brandde de kachel Terug richting de wolken Zelfs een paar spatjes regen Het uitzicht naar de Mullwitzkogel/Wiesbauerspitze valt een beetje tegen. Maar ja, wat verwacht je ook van een berg die hernoemd is naar een worstfabrikant. Bijna terug bij Parkplatz Ströden Terug naar huis. Vanuit het westen komen de regenwolken al aan. Ook naar het oosten was het wat grijzig Halverwege Duitsland. Sfeervolle parkeerplaats bij een Autobahnmotel met ingebouwde McDonalds
Mag het licht uit? Gauw het licht weer aan